آیا زنبورها گل ها را از بین می برند؟

 

به‌عنوان وب‌سایتی که بر ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد دنیای طبیعی متمرکز است، اغلب سؤالاتی در مورد رابطه زنبورها و گل‌ها دریافت می‌کنیم و سؤالی که همیشه مطرح می‌شود این است که «آیا زنبورها هنگام جمع‌آوری شهد و گرده گل‌ها را می‌کشند؟

نه، زنبورها گلها را نمی کشند. در واقع زنبورها گرده افشان های بسیار مهمی برای گل ها هستند و به آنها در تولید مثل و رشد کمک می کنند. هنگامی که زنبورها از یک گل بازدید می کنند، شهد را جمع آوری می کنند و گرده گل را از گلی به گل دیگر منتقل می کنند که گل را بارور می کند و به آن اجازه تولید دانه می دهد.

درک نقش زنبورها در گرده افشانی
زنبورها مهم‌ترین گرده‌افشان در جهان هستند و وظیفه گرده‌افشانی بخش قابل توجهی از مواد غذایی جهان را بر عهده دارند.بدون زنبورها بسیاری از محصولات و گیاهان قادر به تولیدمثل نخواهند بود، وا ین تأثیر مخربی بر اکوسیستم جهان خواهد داشت.

نحوه تعامل زنبورها با گلها
زنبورها و گل ها رابطه ای دارند که ما آن را یک رابطه سودمند متقابل می نامیم. زنبورها به خاطر شهد شیرینشان جذب گل‌ها می‌شوند که منبع ارزشمندی از انرژی را برای آنها فراهم می‌کند.

در ازای دریافت این منبع غذایی، زنبورها با انتقال گرده از یک گل به گل دیگر به تکثیر گل ها کمک می کنند. این فرآیند به گیاهان اجازه تولید بذر و رشد گیاهان جدید را می دهد.

برخلاف تصور رایج ، زنبورها هنگام جمع آوری شهد ، گل ها را نمی کشند. زنبورها وقتی با گل‌ها تعامل می‌کنند مراقب هستند که به هیچ‌یک از ساختارهای تولید مثلی داخلی گل‌ها آسیب نرسانند و در عوض آنها به سادگی شهد را جمع آوری می کنند و به سمت گل بعدی می روند و گرده ها را با خود حمل می کنند.

اهمیت زنبورها در تولید مثل گل
همانطور که قبلا ذکر شد، زنبورها نقش حیاتی در تولید مثل گل دارند. هنگامی که زنبورها از یک گل بازدید می کنند، گرده را از اندام تناسلی نر ( بساک ) به اندام تناسلی ماده (کلاله) منتقل می کنند.

این فرآیند گل را بارور می کند و به آن اجازه تولید دانه می دهد. بدون زنبورها بسیاری از گل ها قادر به تکثیر نخواهند بود واین موضوع تأثیر قابل توجهی بر اکوسیستم جهان خواهد داشت و می تواند منجر به انقراض نسل بشر شود!

برخی از گل ها حتی برای جذب انواع خاصی از زنبورها تکامل یافته اند. برخی از گونه های زنبورها جذب گل‌های آبی و بنفش می‌شوند، در حالی که زنبورهای عسل جذب گل‌های زرد و سفید می‌شوند.

گونه های خاصی از گل ها با نمایش رنگ های خود به امید جذب حشرات گرده افشان تکامل یافته اند.بنابراین از انواع گلبرگ کوتاه مناسب برای زنبورهای عسل گرفته تا گلبرگ های لوله ای بلند که برای زبان بلند زنبور عسل ایده آل هستند، برای هر گل یک زنبور وجود دارد.

زنبورها چه نوع گل هایی را گرده افشانی می کنند؟
زنبورها بیشتر جذب گل‌های آبی، بنفش یا زرد می‌شوند، زیرا این رنگ‌ها زمانی که بالای سرشان به دنبال شهد پرواز می‌کنند، بیشتر در معرض دیدشان است.گل‌هایی با شکوفه‌های لوله‌ای در بین زنبورها محبوب هستند زیرا دسترسی آسان به شهد و گرده‌های درونی دارند.

برخی از رایج ترین گل هایی که زنبورها گرده افشانی می کنند عبارتند از:

  •  آفتابگردان
  • اسطوخودوس
  • گل های وحشی
  • بابونه
  • گل رز
  • شبدر

آیا زنبورها همیشه به گل ها آسیب می رسانند؟
زنبورها عمداً به گل ها آسیب نمی رسانند ولی در مواردی مشاهده میگردد که تعامل آنها با گل ها می تواند عواقب ناخواسته ای به دنبال داشته باشد.

اگر زنبوری در باغ شما شهد زیادی از گل جمع کند، می تواند از تولید مثل آن جلوگیری کند. اگر تعداد زیادی زنبور از همان گل بازدید کنند یا زنبورهای منطقه گرسنه باشند، این اتفاق می‌افتد (این حالت معمولاً در اوایل بهار و اواخر تابستان اتفاق می‌افتد).


زنبورها و گل‌ها رابطه‌ای سودمند متقابل دارند که برای اکوسیستم جهان ما حیاتی است. در حالی که زنبورها عمداً به گل ها آسیب نمی رسانند، تعامل آنها با گل ها در برخی موارد می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد، اما در مقایسه با بخش های وسیعی از محصولات وحشی و کشاورزی که گرده افشانی می کنند ، این موضوع خیلی مهم نیست.